Jak odmaturovat a nezbláznit se

 Ahoj!

Tenhle článek začínám psát na konci srpna, ale vy ho nejspíš čtete až za pár měsíců. Je to z toho důvodu, že maturitu mám teď ještě docela čerstvě v paměti, ale zároveň nechci článek publikovat hned v září, protože to byste všechny moje tipy do maturity zapomněli :D 

Edit: je konec ledna a ačkoliv jsem článek opravdu začala psát v srpnu, daleko jsem se nedostala :D Momentálně sedím ve svém pokoji v Irsku a dávám článek pořádně dohromady. Musím říct, že je to neskutečná nostalgie, probírat se všemi těmi fotkami a vzpomínat na svoje pocity! Achjo, já bych se do té doby před 8 měsíci i docela ráda vrátila! :D Jenom abych si znovu mohla vychutnat ten úžasnej pocit po maturitě...

Každopádně! Tenhle týden končí první pololetí a maturanti se pomalu začínají blížit do cílové rovinky. Pokud jsi jedním z nich, nezoufej, dobře to dopadne! Věř mi. Ještě rozhodně nemusíš zoufat, že nic neumíš, ani se nemusíš začít dennodenně šprtat. V tomhle článku ti poradím, s jakým mindsetem k maturitě máš jít, jak si zorganizovat v tomhle náročném období život a jak (snad) dosáhnout těch co nejlepších výsledků! 


Na začátek bych ráda uvedla, že jsem maturovala v roce 2021, takže z důvodu pandemie jsme měli zrušené slohovky z češtiny i angličtiny, takže jak se připravit na ty vám úplně tipy nedám. 
Ústní z češtiny a angličtiny bylo dobrovolné, a jelikož já jsem potřebovala body do přihlášky na VŠ v Irsku, tak jsem si zvolila, že k ústním zkouškám půjdu :) Maturovala jsem tedy z češtiny, angličtiny, chemie a biologie.
Příjimačky jsem dělala na obor Nutriční terapie na 1. LF UK, byly pouze z biologie, a jelikož jsem věděla, že se chci dostat hlavně do Irska, soustředila jsem se především na maturitu. Modelovky jsem si začala procházet až po maturitě, cca 4 dny před příjimačkami, a stačilo to :) Pokud ale víte, že je pro vás prioritou spíš dostat se na vejšku než mít co nejlepší známky u maturity, určitě věnujte přípravě na příjmačky víc času!


1. mindset

Tenhle bod musím jednoznačně zařadit jako úplně první. Jakmile jsem totiž nastoupila do čtvrťáku, začala jsem být z maturity neskutečně vyděšená. Učitelé nám neustále připomínali, že už se to blíží, že bychom už měli mít všechny otázky připravené a pomalu se do nich začít pouštět. Ano, možná se nám snažili pomoct, ale na mě to mělo spíš opačný vliv. Byla jsem čím dál tím víc vystresovaná!
Díkybohu jsem se ale s koncem prvního pololetí začala pomalu uklidňovat, a když přišel duben a květen, byla jsem už úplně v pohodě. Přecvakla jsem si totiž v hlavě takový pomyslý vypínač z ,,to přece nemůžu zvládnout, strašně se bojím" na ,,tyjo, už se na tu maturitu vlastně hrozně těším a zvládnu ji stejně jako tolik lidí přede mnou!" A světe div se, mělo to na moji přípravu k maturitě obrovský vliv. Možná snad největší ze všech bodů, které dneska zmíním. 
Takže... nebojte se. Zvládlo to tolik lidí před váma a zvládnete to taky. Berte to jako takovou třešinku na dortu, poslední příležitost, kde můžete ukázat, co jste si z posledních pár let odnesli, co ve vás je. I když si teď myslíte, že ve vás není absolutně nic, tak je. Vážně.

2. věnujte se svým předmětům

Tak tuhle radu by se asi hodilo dát i na začátku září, ale věřím, že jste všichni natolik inteligentní, že jste posledních pár týdnů a měsíců věnovali hlavně svým maturitním předmětům. Není nutné to přehánět a učit se maturitní otázky od září (nebo ledna), spíš to chce ujasnit si priority. Například já jsem věděla, že v posledním pololetí už nemá cenu věnovat spoustu energie ZSV nebo němčině, když jsem věděla, že budu maturovat z chemie a biologie. 
Na našem gymplu to vypadalo tak, že jsme se v seminářích už od začátku čtvrťáku věnovali maturitním okruhům, to znamená, že jsme na ně psali různé testy, měli jste zkoušení atd. Neříkám, že jsem se všechno už od září učila na 100%, protože jsem sama věděla, že co se naučím v září, si v květnu určitě pamatovat nebudu. Ale zhruba od toho února/března už jsem se snažila představovat si, jak o tom tématu mluvím u maturity, aktivně jsem samozřejmě chodila na online hodiny a snažila se mít všechny poznámky ready na to opravdové učení se. A učit pořádně jsem se začala opravdu až když skončila škola, tedy na začátku května. Didakťáky jsem měla okolo na konci května, ústní 7. června.

3. udělejte si plán a dodržujte ho!

Teď už přicházíme opravdu do té pomyslné cílové rovinky. Aneb je na čase zužitkovat vaše plánovací schopnosti. Já jsem si někdy ke konci dubna sedla a dala dohromady the plan, aneb moji učící strategii
Každý jsme jiný, každému vyhovuje jiný způsob učení, jsme produktivní v jinou dobu a tak dále. Je důležité si všechny tyhle aspekty uvědomit a podle toho se zařídit.

Jsem produktivní ráno, nebo večer?
Stačí mi číst si poznámky, nebo si chci dělat náčrtky, mind maps atd.? Mám radši svoje poznámky, nebo vypracované od někoho jiného?
Chci se učit úplně o samotě?
Kolik času mám?
Je pro mě důležitější maturita, nebo přijímačky na vysokou?

Moje rutina vypadala zhruba nějak takhle:
Na začátek - maturitní otázky z biologie jsem si koupila už vypracované, ale nakonec jsem se učila skoro jenom ze sešitů, které jsem si schovávala od prváku. Z chemie to samé, ty jsem si ani nezkoušela sepisovat, protože jsem věděla, že to pro mě bude ztráta času. Jak jsem ale psala, každý jsme jiný, takže pro vás můžou být právě pečlivě vypracované maturitní otázky to klíčové :)
Každý den jsem se snažila naučit 2 témata z biologie a 2 z chemie. Po zhruba 5 tématech jsem si je pak pročítala všechny znovu, ale snažila jsem se už filtrovat informace, to znamená zopakovávat si jenom to nejdůležitější. Když už bylo otázek víc, udělala jsem si takovou maturitu nanečisto, vytáhla jsem si čéslo a snažila se napsat všechno, co vím. Jakmile jsem všechny otázky prošla jednou, snažila jsem se je projít ještě podruhé, ale to už opravdu stručně, třeba 10 otázek za den z obou předmětů.
Angličtině a češtině jsem se začala věnovat zhruba 4-5 dní před maturitou, protože jsem věděla, že s nimi nebudu mít velký problém. Knížky jsem četla průběžně zhruba od února do dubna, ale nedělala jsem si žádné vlastní zápisky, stačily mi ty z různých internetových stránek. Ty jsem si pak četla právě pár dnů před maturitou. Angličtinu jsem procházela vážně hodně povrchově, zkrátka jsem doufala, že si nevytáhnu žádné zapeklité téma :D 
Jsem člověk, který je rozhodně produktivnější ráno, takže jsem vstávala brzy. Dopoledne jsem mezi učením ještě cvičila, po obědě jsem většinou chodila na procházku s pejskem. I na té jsem se většinou snažila si v hlavě přeříkávat informace, které jsem se ten den naučila. Odpoledne už jsem spíš věnovala odpočinku, protože jsem věděla, že mi do hlavy už nic nepoleze. 
Samozřejmě to každý den nevypadalo stejně, ale opravdu jsem dělala všechno pro to, abych se tím učením jednoduše obklopila. Hodně mi pomáhalo vědomí, že mám nějaký cíl, a když každý den udělám byť jen malý kus práce, k tomu cíli se přiblížím.


4. neučte se všechno!

Posvátná rada! Ano, je důležité u každé otázky aspoň něco vědět, ale sami dobře víte, že při těch 15 minutách toho zas tolik říct nestihnete. Takže se snažte najít si u každé otázky něco, co se vám snadno pamatuje, o čem toho třeba víte víc z dřívějška a podobně. Učitelé mají rádi, když jen nepapouškujete poznámky ze sešitu, ale přidáte i nějakou svoji zajímavost. Takže se zbytečně nedržte poznámek v sešitě, neučte se nazpaměť každou větu, ale mějte spíš takový všeobecný přehled.

5. opakujte si (s někým)

Mně hodně pomohlo dělat občasné videohovory s kamarádkami, které maturovali ze stejných předmětů. Vždycky jsme se dohodli na tématu/tématech, které spolu probereme, a pak jsme jely podle osnovy a prostě si o tématech povídaly. Když si některá něčím nebyla jistá, zeptala se a ostatní jí to vysvětlily. Do mozku to pak lezlo o to snáz, když jsem slyšela někoho jiného o tématu mluvit.
Někteří dělali i to, že se sešli a učili se společně, já jsem spíš preferovala učení o samotě a následné opakování přes obrazovku. Ale můžete si opakovat i sami, jak už jsem zmínila ve třetím bodě ;)

6. vyhraďte si čas na odpočinek

Ačkoliv to může znít, že jsem se učila celé dny, opak je pravdou. Z různých průzkůmů jsem zjistila, že učit se denně víc než 4-5 hodin je hloupost, protože člověk pak už nemá tu kapacitu přijímat další informace. A já jsem za sebe věděla, že je to velká pravda. Takže jsem během toho měsíce přípravy na maturitu zvládla zhlédnout i asi dvě série seriálu The Circle a neskutečně to pomohlo mojí psychice i produktivitě :)

7. jezte zdravě, hýbejte se, spěte dostatečně

Nebyla bych to já, kdybych sem nezařadila i tenhle bod. Zdravý životní styl mi v tomhle období nesmírně hrál do karet, protože jsem snad poprvé doopravdy poznala jeho benefity. Cvičení 5x týdně, každodenní procházky, pořádná dávka všech makro i mikronutrientů, 8+ hodin spánku. To bylo asi to tajemství (spolu se všemi dalšími body), že jsem pořád tak optimistická a veselá, i když mě za chvíli čeká zkouška dospělosti. 
Nemusíte samozřejmě hned dělat to stejné, co já. Jen je fajn uvědomit si, že ten mozek zkrátka bez toho, abyste ho pořádně nakrmili, fungovat nebude. A to samé, když ho nenecháte přes noc pořádně odpočinout. Radši se přes den učit 1-2 hodiny, než jet all-nighter na úkor spánku! 

8. nebojte se

Poslední a také velice důležitý bod. Možná to zní nemožně, ale pro mě to ve výsledku bylo velice jednoduchý. 
Den před maturitou, v neděli, jsem poprvé za celý měsíc učení pocítila nervozitu. Znáte takový ten pocit v břiše, když se blíží něco velkýho? Jo, tak to zhruba vypadalo. Ale ve finále jsem ten den usnula jako nemluvně, a ráno jsem se vzbudila s úžasnou náladou. Tak je to tady, pojď jim to natřít. A takový mindset jsem měla celý den. Nebála jsem se, před komisí seděla se zdviženou hlavou a snažila se vypadat tak, že všechno vím, všechno znám. A řekla bych, že mi nakonec pomohlo získat samé jedničky :) 
Co se může stát nejhoršího? Že to neuděláte? Tak to zkusíte znovu v září, noaco. A garantuju vám, že i když si myslíte, že to nedáte, tak to na 99% dáte. Učitelé vás podrží, pokud uvidí, že jste se aspoň malinko snažili.

A to už je všechno! Můžete se ještě podívat sem, kde najdete články, které jsem psala přímo v (před)maturitním období! Mimo jiné tam najdete i to, jak moje maturita přesně vypadala.

Opakuji to v tomto článku už po několikáté, ale ještě jednou: každý jsme jiný, každý se přípravě na maturitu věnuje jinak a to je úplně v pohodě! Navíc poslední roky jsou v tomhle tak trochu all over the place, takže se může stát, že někdo se musí učit na víc věcí, čas na přípravu se taky liší. Ve finále je to na každém z nás, jak se se svou situací popasujeme. Každopádně přeji všem budoucím maturantům hodně štěstí!

Budu moc ráda, když se v komentářích podělíte o to, jak jste svoji maturitu prožívali, pokud už ji máte za sebou, a samozřejmě jaké jsou vaše pocity, pokud vás to teprve čeká!

Budu se na vás těšit u dalšího článku!

Vaše E.

Komentáře

  1. Dobré tipy, já už mám maturitu také za sebou a pamatuji si, jaké stresy to byly - šílený prostě, ale teď jedna zkouška na vysoké je jak celá maturita, hrozný!! Jak bych to vrátila :D ale říká to každej a budoucímu maturantovi stejně nevysvětlím, že maturita je lážo plážo oproti vysoké :D :)
    Nikys
    www.lifebynikys.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, že to tak většina lidí na vejšce má :D Já jsem tomu právě chtěla předejít, a proto jsem se rozhodla jít studovat do zahraničí... takže podobný stresy nezažívám :D

      Vymazat
  2. Super tipy, ty se rozhodně hodí i na zkoušky na vysoké škole! :) Takhle jsme se scházely 1x týdně s kamarádkou a jedna druhé vyprávěla o tématu, pak ho ta, co poslouchala shrnula a jela ona s další otázkou. Rozhodně doporučuji! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! Máš pravdu, taky mi to hodně pomáhá :) Ale určitě existují i tací, kteří se radši učí sami :D

      Vymazat
  3. Já se také hodně držela toho, že zvládlo to spoustu lidí prede mnou, zvládnou to i po mě :) učila jsem se také nějak od května, knížky jsem začala číst po ve druhém pololetí a nakonec to bylo úplně v pohodě 😁 a jak píše slečna výše, VS je pak plná maturit 😅

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hlavně se zbytečně nestresovat, pravidlo číslo 1 :) Děkuji za komentář!

      Vymazat

Okomentovat

Děkuji za tvůj komentář! <3

Popular Posts