Moje nejoblíbenější knížky ♡

Ahoj!
Ošklivý počasí, podzimní náladička ala "zachumlat se a odpočívat" a karanténa no.2 mě inspirovala k sepsání tohohle článku. Protože pokud to o mně ještě nevíte, tak kromě čokolády, pohybu, dobrýho jídla, zvířátek a svých lidiček mám ještě další zálibu - čtení. Čtu téměř nepřetržitě už několik let, a i když ta čtenářská aktivita není tak vysoká jako byla kdysi, tak stále si skoro každý den najdu čas nějakou tu stránku přečíst a trošku se u toho odreagovat. 
Dneska tady ovšem nebudeme probírat, jak je čtení super, jak z vás udělá inteligentnějšího a klidnějšího člověka (to možná někdy jindy :DD), ale rovnou bych se tady chtěla podělit o 18 svých all time favourite knížek (nebo sérií/autorů).
Věřím, že každý čtenář pochopí, co tím all time favourite myslím. Protože každý, kdo má něco načteno, ví, že některý knížky se vám zapíšou do srdíčka víc než jiný. Že tam zanechají stopu, kterou už jen tak nevymažete a vždycky, když si na ně vzpomenete, bude vás to příjemně hřát. Tak tohle.. tohle jsou ty moje <3

Colleen Hoover: Bez naděje, Ztracená naděje
Tyhle dvě knížky, které jsem četla už asi když mi bylo 14, odstartovaly moji pubertální obsesi Colleen Hooverovou. Četla jsem od Colleen i většinu jejích dalších knih, ale žádná mě nezanechala tak... zlomenou, dojatou, wow, jako tyhle dvě. Jde vlastně o jeden příběh, který je vyprávěn z pohledu dvou lidí, a přesto je nutností přečíst si obě, protože bez toho to není kompletní. Ráda bych si je přečetla i v angličtině, abych si obě knížky připomněla a taky abych zjistila, jestli jsou opravdu tak skvělý, jak si pamatuju. Možná je to četba pro puberťačky, ale dodneška na ni nedám dopustit a slovo Hopeless pro mě vždycky bude mít zvláštní význam. 

Agatha Christie: Deset malých černoušků
Klasika! Kdo by neznal královnu detektivek Agathu Christie, jako by nebyl. Já sama jsem od ní nečetla víc než dvě tři knížky, což mě trošku mrzí, protože mě všechny nesmírně bavily a byly neskutečně geniální. Za její nejúžasnější počin považuju knížku Deset malých černoušků, která byla tak moc promyšlená, až mě z toho mrazilo. Četla jsem to i jako komiks, viděla jsem nejnovější seriálové zpracování a dodneška umím básničku Ten little indian boys. Jestli jste příběh nečetli ani neviděli, určitě doporučuju!


James Dashner: Labyrint (série)
Opět něco z mého dospívání, co mě neskutečně dostalo. Vím, byl to v jedné době celkem hodně boom, knížky, film, ale stejně na tuhle sérii nedám dopustit. Dokonce tak, že jsem celou přečetla dvakrát a nevylučuji, že to dám v budoucnu ještě jednou. Série se skládá z 3 knížek a 2 prequelů (tedy z toho, co se stalo před). A totálně vám zamotá hlavu, věřte mi. Jsou to jedny z velice mála sci-fi knížek (doufám, že spadá pod sci-fi :D), které jsem kdy četla, protože na tenhle žánr až zas tak nejsem. A vlastně moc nevím proč, protože jestli jsou všechny tak skvěle vymyšlený jako Labyrint, tak je potřebuju přečíst všechny! XD

Jodi Picoultová: Je to i můj život, Prostá pravda, Velké maličkosti
K této autorce jsem se dostala skrz film Je to i můj život s Cameron Diaz a Amandou Breslin (určitě jste o něm museli slyšet!). A jsem za to neskutečně vděčná! Protože po knižní podobě tohohle filmu jsem sáhla i po autorčiných dalších knihách, kterých napsala hned několik. Největší stopu ve mně zanechaly tyhle tři. Všechny se potýkají s velmi složitými tématy a myslím, že vás přimějí se nad spoustou věcí do hloubky zamyslet.

E. Lockhartová: Ostrov lhářů
Vážně dobrou knížku poznám podle toho, že po přečtení poslední stránky zůstanu sedět s otevřenou pusou. A tahle knížka je synonymem pro slovo pusuotvírající. Četla jsem ji už dvakrát, tak moc mě zaujala. Ano, asi bych ji doporučila spíš mladším čtenářům, protože poprvé byly ty pocity z ní o maličko lepší asi proto, že mi bylo nějakých 15 nebo 16... ale stejně, pokud si chcete přečíst knížku s překvapivým koncem, sáhněte po ní. A jestli se Vás někdo zeptá, jak to skončí, prostě LŽETE! 

Garth Stein: Umění závodit v dešti
Kdybych sem napsala Marley a já, bylo by to klišé, je to totiž hlavně profláklý film, který mě přivedl ke knížce. Ale musím tady mít nějakou knížku z pohledu psa, protože come ooooon.  Taková literatura vás přece nemůže nechat chladnými. Jo, sice mám pár známých, který v tom nevidí absolutní smysl 
a knížky tohohle typu by si nikdy nepřečetli, ALE. Pokud máte doma čtyřnohýho mazlíka, kterýho milujete nejvícn a světě, jděte do toho. Věřte mi, nebudete litovat. A pokud hledáte ještě něco podobnýho, doporučuju Psí poslání ;)
PS. Je to i film, dokonce asi z minulýho roku!

S.J. Bolton: Má ji rád, nemá ji rád
Ještě teď z toho mám husí kůži, a to už nějakej ten rok uběhl. Od této autorky jsem (alespoň myslím) začala jinou knihou (sérií s Lacey Flintovou - tu taky MOC doporučuju), ale tahle mě zaujala asi úplně úplně nejvíc. Všechny její knížky jsou neskutečně promyšlený, napínavý a některý taky trošku strašidelný. A navíc, tenhle obal je úplně dokonalej
Jo Nesbo: Levhart (celá HH série)
Lásku k Harrymu Holeovi sdílím s jednou se svých nejlepších kámošek, která mě v němu vlastně i přivedla. A nikdy jí za to nepřestanu být vděčná! Harry je stoprocentně mým nejoblíbenější literární postavou. A celá série s ním je tak dlouhá, že jsem se ještě za asi 4 roky nedostala na konec. Dle mého názoru první dva díly (Netopýr a Červenka) jsou nejslabšími, ale možná jsem v té době ještě nebyla začtená do stylu psaní a nebyla jsem zvyklá na Harryho osobnost. Která je, co si budem, dost specifická, buď ji miluješ, nebo nenávidíš. (teda. samozřejmě že vždycky miluješ) 
Mým nejoblíbenějším dílem je Levhart. Je zároveň i nejdelší, má před 700 stran, ale every page is worth it.
Není k dispozici žádný popis fotky.

Philip Pullman: Jeho temné esence
Kdybych měla z celého tohohle seznamu vybrat jednu knížku nebo sérii, která ve mně zanechala tu nejhlubší stopu a která mi zůstane už navždycky v srdíčku, bude to série Jeho temné esence od Philipa Pullmana. Jako první jsem sice viděla film Zlatý kompas, ale to je pouze první díl trilogie, ty další dva už zfilmované nejsou (čehož jsem několik let svého života opravdu litovala). Pokud vám něco říkají daemoni, kyrysníci, Pantalaimon a Lyra Belaqua, víte přesně, o čem je řeč. Tuhle trilogii naprosto miluju. Nejde ani slovy vyjádřit, jak moc pro mě tyhle tři knížky znamenají. Poprvé jsem si je půjčovala ještě z dětské knihovny, podruhé jsem je četla cca v 16. A nemůžu se dočkat, až se do toho pustím znova. Až u toho budu znova brečet. Bože. Asi si jdu pustit Zlatý kompas! :D (ikdyž už jsem ho viděla tak dvěstěosmdesátkrát xD)
Edit: OMGGG! Při hledání fotek k tomuhle článku jsem zjistila, že vyšel SERIÁL! V příštích týdnech mám o zábavu postaráno!
                  Kniha Jeho temné esence (box) | Fantasyobchod.cz

Markus Zusak: Zlodějka knih
Trošku mě mrzí, že jsem nejdřív byla ve škole v kině na filmu, a pak až četla knížku. Ale mezi filmem a knížkou jsem měla podle mě cca rok pauzu, takže mě film nijak neovlivnil... a popravdě jsem si ho už tak detailně nepamatovala. Ale panejoo! Zlodějka knih je opravdu opravdu silnej příběh. Myslím, že se hodí jako četba snad pro všechny věkový kategorie. Spoiler alert: budete brečet.

Alena Mornštajnová: Hana
K této knížce mě opět přivedla moje kamarádka, která obecně čte samou takovou literaturu (aka. z období války, historickou, ze který si odnesete nejen pocity, ale i znalosti). A nezbývá mi, než jí poděkovat. Protože já moc na tohle nejsem, čtu spíš hodně thrillery, detektivky, sem tam nějakou slaďárnu, něco málo naučnýho. A pak, jednou za čas, se mi dostane do ruky něco jako je právě předchozí Zlodějka knih nebo Hana. A jak vidíte, ještě dlouho dlouho poté si ty knížky vybavuju, vybavuju si pocity, který ve mně zanechaly, vybavuju si ten úžasnej styl vyprávění. A i když se třeba o historii nezajímáte, nevíte o válkách zhola nic (já taky ne), tak stejně tomu dejte šanci. Vážně!

Paula Hawkins: Dívka ve vlaku
Dívka ve vlaku je úplně prvním thrillerem, který jsem kdy přečetla. Pamatuju si to jako by to bylo včera. Do tý doby jsem ujížděla na young adult, dívčích románcích a knížkách o koních, a najednou se mi dostalo do ruky tohle mistrovský dílo. Byla jsem z toho (mírně řečeno) unešená. A od tý doby se to se mnou veze :D Dívku ve vlaku jsem četla i v angličtině (stejně skvělej zážitek, ne-li větší), a i když jsem si půjčila i další knížku, která od autorky vyšla, nezaujala mě tolik jako ta první. V mým srdíčku už navždy bude jako můj very first thriller a tenhle titul jí už nikdo neodpáře! 

Adam Silvera: Oba na konci zemřou
Teď zabrouzdáme zase trošku zpátky do young adult a podíváme se na tuhle knížku, kterou jsem četla někdy v průběhu minulýho roku. Samozřejmě mě zaujal název a byla jsem zvědavá, jestli je to pravda. A taky maličko skeptická, protože whaat? Jak můžeš vyzradit zápletku v názvu? Takhle to přece nefunguje! A věřte mi, tady to fungovalo. A jak. Tahle knížka mě v nějakých mých sedmnácti, když jsem si myslela, že už mě žádná romanťárna nemůže rozněžnit a ROZBREČET, zanechala totálně citově vyždímanou a se zlomeným srdíčkem. Takže, pokud nejste takový citlivky jako já, možná vás zas až tak nezaujme, ale mě se fakt moc moc líbila. (A takovou pořádnou slaďárnu potřebujeme jednou za čas všichni, ať je nám patnáct nebo padesát!)

Megan Miranda: Zmizelé z Cooley Ridge
Na začátek, ten obal je prostě boží. Celej svůj život miluju tyhle obrázky poutí a ruských kol obzvlášť. Dýchá to na mě takovou tu letní atmošku, sraz s kámošema, smích a ve vzduchu vůně cukrový vaty. Aaach. A tenhle je navíc tak správně tajemnej. Takže plusový body hned z kraje. Tahle knížka je speciální v tom, že je psaná pozpátku. To znamená, že nejdřív čtete o všech důsledcích a až pak se dozvídáte, čeho důsledky to vlastně jsou. A to se mi na tom vážně hodně líbilo. Ještě nikdy jsem nic podobného nečetla, a tak jsem z toho byla celkem odrovnaná. Ale zase musím říct, že moje kamarádka, která knížku taky četla, z toho všeho byla spíš zmatená a ve finále jí to moc nedávalo smysl. Takže pro někoho možná ne-e, ale u mě se dokonce dostala do top18 :)

Dot Hutchinson: Sběratel motýlů
Další z těch, kteří splňují definici pusuotvírající. Ten, kdo četl, určitě pochopí proč. Tak dobře promyšlenou knížku, tak moc deep, tak reálnou a přitom úplně nereálnou jen tak nenajdete. Zhltla jsem ji jedním dechem snad za dva dny. Vyšly ještě další pokračování, ale za mě, pokud si nechcete zkazit ten pocit těsně po přečtení Sběratele, tak se do nich nějakou chvíli nepouštějte. Možná nemusíte vůbec :D 

Radka Třeštíková: Osm
Jsem pyšná, že se do mýho seznamu dostala další česká spisovatelka. Moje oči už toho přelouskaly fakt dost a upřímně, zahraniční knížky jsou prostě mnohdy na mým seznamu výš než ty český. ALE! Radku Třeštíkovou s klidem postavím na úroveň těch nejlepších knížek, co jsem kdy četla. Dobře, tak možná jenom malinko pod, ale stejně. Její styl psaní je boží, její příběhy jsou reálný, plný zvratů a překvapení. Mojí první knížkou od ní byly Bábovky, který jsem ještě před uzavřením kin stihla vidět i zfilmované (a byla jsem mile potěšena!), ale mojí favourite bude asi Osm. Protože je jasný, že já jsem trošku víc na ty detektivní zápletky, která se tady skvěle smíchala s románem pro ženy a vytvořila přesně takovou knížku, na jejíž otvírání se pokaždý budete těšit. A klidně kvůli ní budete ponocovat. Nebo vstávat brzo. Nebo obojí ;) 

Mary Kubica: Hodná holka
I tenhle seznam má ty lepší a ty trošku míň lepší. Přemýšlela jsem, jestli jsem tuhle knížku zařadím, protože až tak nevyčnívá. Ale, pak jsem si uvědomila, že vlastně jo. Protože i po asi čtyřech letech, před kterýma jsem ji četla, si pamatuju, co přesně se mi na ní tolik líbilo. Nikdy předtím a nikdy potom! jsem nečetla knížku s takovým rozuzlením. A nikdy předtím jsem se tak trochu nezamilovala do pachatele :)

Liane Moriarty: Sedmilhářky
Nejnovější přírůstek do mojí all time favourite rodinky je knížka, kterou jsem dočetla teprve minulý týden, ale teď tak trochu kecám, protože jsem ji v angličtině četla už na jaře. A představte si, že jsem do tý doby, než jsem ji začala číst v češtině, nevěděla, že ta knížka Big little lies, kterou jsem si jen tak půjčila v karanténě no.1, je to samý jako Sedmilhářky, který jsem si chtěla přečíst několik let. Ale líbila se mi moc, v obou provedeních. Liane Moriarty patří mezi mé velice oblíbené spisovatelky, četla jsem od ní už spoustu knížek (teď si vzpomenu na Manželovo tajemství, Zamilovanou hypnotizérku, Na co Alice zapomněla - to bylo taky vážně super, Nine perfect strangers…) a musím říct, že je asi největší mistryní ve skloubení detektivní zápletky a dívčího románu. Jo, možná jsou její knížky trošku míň reálný než třeba ty od Radky Třeštíkový, ale zase se odehrávají v Austrálii a já Austrálii MILUJU <3
Zrovna dneska jsem dokoukala první sérii seriálového provedení Sedmilhářek. Abych pravdu řekla, knížka je prostě knížka, ale i tak mě to celkem baví a ani mi nevadí, že jedu ten samej příběh už potřetí :D

Tak jo! Tohle je moje osmnáctka vyvolených (nebo spíš trošku víc). Srdečně se omlouvám knížkám, na který jsem třeba zapomněla, ale věřím, že mi odpustí. Zvlášť když třeba někdy v budoucnu udělám další díl a podělím se o nějaký nový (i starý) knižní objevy!
Budu opravdu moc moc ráda, pokud si odsud odnesete nějakej tip na čtení. Protože tohle jsou ty knížky, za který bych dala ruku do ohně! 
Dejte vědět, jestli jste některého z mých oblíbenců četly, jaký na něj máte názor, a neváhejte se podělit o svoje all time favourites! Jsem jedno velký ucho!
Děkuju!
Vaše E.

Komentáře

Popular Posts