Atomové návyky: Jak si budovat dobré návyky a zbavovat se těch špatných


Ahoj!

Po dlouhé dlouhé době tu máme knižní článek! :) V říjnu jsem si dala ve svých 101 goals in 1001 days za cíl přečíst 10 self-development knížek a teď, v březnu, můžu konečně říct, že mám za sebou první z nich (shame on me.) A to konkrétně knihu Atomové návyky od Jamese Cleara.

Už samotný fakt, že knize věnuji samostatný článek, naznačuje, že mě zaujala a moje pocity z ní jsou jenom a jenom pozitivní. Proto tohle nebude klasická recenze, ale spíš zajímavé myšlenky, které bych s vámi chtěla sdílet, a které vám třeba (stejně jako mně) pomůžou nahlédnout na vaše návyky (a celkově na celý váš život) z trochu jiné perspektivity, zamyslet se nad nimi a nad sebou samým... a třeba taky něco změnit.

Tak jdeme na to!


The most effective way to change your habits is to focus not on what you want to achieve, but on who you wish to become.

Autor přikládá velký důraz tomu, že cílem není cíl, ale cesta. Jednoduše řečeno, je více pravděpodobné, že se budete držet zdravých návyků, pokud vaším cílem bude například stát se člověkem, který je fit, namísto toho, aby vaším cílem bylo zhubnout. Protože co se stane, jakmile cíle dosáhnete? Reálně už nemáte žádný důvod, abyste ve vašich návycích pokračovali. Což často může skončit tím, že se vrátíte k těm starým. Proto by naší motivací mělo být stát se tím člověkem, který si zdravé návyky udržuje.

We do not change by snapping our fingers and deciding to be someone entirely new. We change bit by bit, day by day, habit by habit. We are continually undergoing microevolutions of the self.

It’s easier to avoid temptation than resist it. One of the most practical ways to eliminate a bad habit is to reduce exposure to the cue that causes it.

Pokud víte, že máte problém se špatnými návyky, jednoduše se snažte se co nejméně vystavovat situacím, které ve vás tyto návyky probouzí. Stává se vám často, že jdete spát, ale ve finále scrollujete ještě hodinu na tiktoku/instagramu/kdekoliv jinde? Nechte mobil v jiné místnosti. Pracujete v kuchyni, kde na vás číhají sladkosti a tak si čas od času od práce pro nějakou tu pochutinu odskočíte, až to skončí přejedením? Nepracujte v kuchyni. Nekupujte sladkosti.
Samozřejmě, že tímhle se nevyléčíte ze všech svých špatných zvyků, ale je to užitečná metoda, jak začít. Jak píše autor, je jednodušší se pokušení úplně vyhnout, než mu odolat.

You’re more likely to find a behavior attractive if you get to do one of your favorite things at the same time.

Další tip, jak si zpříjemnit to, co se nám až tak příjemné nezdá. Neradi cvičíte, ale rádi posloucháte písničky nebo koukáte na seriály? Bum, příště si u vašeho oblíbeného seriálu zkuste dát krátký workout. Pusťte si váš nejvíc nejlepší playlist. Váš mozek si cvičení spojí s příjemnou zkušeností a příště už nebudete tak otrávení, když na cvičení pomyslíte. Neradi chodíte sami na procházky, ale vyšel nový díl vašeho nejoblíbenějšího podcastu? Spojte příjemné s užitečným a poslechněte si podcast při chůzi.
Ano, přiznávám, tohle jsou dost obvious příklady, které zná skoro každý, ale můžete to implementovat úplně do čehokoliv. James Clear doporučuje třeba odepisovat na emaily, zatímco si necháte dělat pedikúru.

The more attractive an opportunity is, the more likely it is to become habit-forming. Habits are attractive when we associate them with positive feelings and unattractive when we associate them with negative feelings.

We pick up habits from the people around us.

Možná budete oponovat, že to není pravda, ale zkuste se nad tím nejprve zamyslet. Co všechno máte v sobě zakořeněné od dětství, protože to tak dělali vaši rodiče, co jste mimoděk okopírovali od svých přátel a okolí. Já sama dobře vím, že jakmile s někým trávím hodně času a vedeme spolu konverzaci, často pak zařadím do svého slovníku slova, který ten člověk používá, ale já jsem je předtím skoro vůbec neužívala.
Poučení, které z toho plyne je, že bychom se měli obklopovat lidmi, kteří na nás mají pozitivní vliv. Není logické scházet se s lidmi, kteří každý den chodí na party, konzumují alkohol a zameškávají školu, když já chci žít zdravě, vstávat brzy a být produktivní.

The normal behavior of the tribe often overpowers the desired behavior of the individual. Most days, we’d rather be wrong with the crowd than be right by ourselves.

You don’t “have” to. You “get” to.

Tohle byla moje oblíbená myšlenka už předtím, než jsem knihu četla. Tím nejtěžším krokem totiž někdy může být změnit mindset. Je jasné, že pokud si neustále v hlavě budete opakovat, že musíte vstávat brzy, musíte se učit, musíte cvičit, musíte jíst zeleninu, musíte musíte musíte, nikdy si nic z toho nespojíte s příjemným pocitem. Co místo toho změnit "musím" na "můžu". Můžu vstávat brzy, protože nemusím pracovat dlouho do noci. Můžu se učit, protože naše země poskytuje vzdělání zdarma pro všechny. Můžu cvičit, protože mám tělo, které mi to umožňuje. Můžu jíst zeleninu, protože mám peníze na to, abych si ji koupila, nebo mám prostředky k tomu, abych si ji vypěstovala. Jak ráda říkám, jediné, co v životě musíte, je umřít.

Walk slowly, but never backward.

Pokud jste jeden z těch lidí, kteří často chtějí všechno hned... same. Snažím se s tím bojovat, a James Clear mi opět pomohl uvědomit si, že trpělivost růže přináší. Nezáleží na tom, jak pomalu se posouváte, záleží pouze na tom, že necouváte. Deadline může být sice skvělou motivací, ale někdy jsou až moc nerealistické. Místo toho se snažte soustředit na to, že se každý den uděláte něco pro to, abyste se nakonec stali tím člověkem, kterým chcete být. Nezáleží na tom, jestli to bude příští týden, za měsíc nebo za rok. Prostě každý den show up a ono to půjde.

One of the most satisfying feelings is the feeling of making progress.

A jak zjistíme, že máme progres? Měříme. Měříme váhu, centimetry, počet kliků, jak dlouho vydržíme pod ledovou sprchou. A abychom věděli, že se někam posouváme, musíme si ten progres někam zaznamenávat. Habit tracking je pro nás nesmírně atraktivní, protože můžeme na vlastní oči vidět, kam jsme se posunuli.
To ale neznamená, že náš úspěch musí být vždy měřitelný. Pokud se snažíte zlepšit svůj vztah s jídlem, nemůžete si progres zaznamenat číselně. Ale vždycky se můžete snažit ho popsat slovně. No a do toho, že váha není vždycky ten nejdůležitější ukazatel, se vůbec pouštět nebudu, protože doufám věřím, že to už jsme všichni pochopili. 

Just because you can measure something doesn’t mean it’s the most important thing.

Never miss twice. If you miss one day, try to get back on track as quickly as possible.

Pokud se vám stane, že se do plnění vašich návyků něco připlete a vy jednou vynecháte, nic se neděje. Takový je život, stává se to. Ale pokud následně vynecháte bez toho, aniž byste měli důvod, už to nepramení odněkud z vnějšku, ale z vás samotných. Vy se vědomě rozhodnete, že vynecháte. Proto je důležité se snažit co nejdříve vrátit do těch kolejí, které jste si postupně vyšlapali. Protože když člověk vynechá dva dny, je snadné vynechat i potřetí, počtvrté a popáté.

Anyone can work hard when they feel motivated. It’s the ability to keep going when work isn’t exciting that makes the difference.

Ne každý den je posvícení a ne vždycky se nám bude chtít. A o tom to je. Kousnout se a prostě jít, i když se nám nechce. I když máme na nic den. Ve výsledku budou právě tyhle dny mít ten rozhodující dopad.
Malé detaily tvoří velký obraz. "Malé dny" tvoří velký život.


A to by bylo dnes ode mě všechno! Myšlenek bylo v knize mnohem a mnohem víc, takže určitě doporučuji si ji přečíst!
Já jsem si ji zdarma stáhla v PDF zde (děkuji moc Míše z blogu Malý Vrabčák, která tuhle stránku doporučovala na svém blogu! :))


Četli jste Atomové návyky? A co jste si z nich odnesli? Máte tip na nějakou podobnou self-development knížku? Děkuji moc!


Vaše E.


Komentáře

  1. O knížce jsem slyšela, ale nečetla ji :). Každopádně pěkné a nápomocné myšlenky, hodně z nich jich znám, ovšem držet se jich je už těžší že :D. Ale jak píšeš v jednom bodě, chce to kousnout se a hecnout se :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za komentář! Přesně tak, kázat vodu je jednoduché, pít ji už těžší! :) Ale věřím, že pomalými krůčky se člověk může dostat přesně tam, kde chce být :)

      Vymazat
  2. Zajímavé myšlenky, většinu už tedy nějak znám. Já na ty seberozvojové knížky zrovna moc nejsem, přijde mi, že neříkají nic moc nového. :D Dneska jsem ale trochu brouzdala a měla bych možná pár tipů, které jsem si vedle Atomových návyků přidala do svého čtecího seznamu. Zaujaly mě: Emoční inteligence, Svět bez stížností a Proč spíme. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc za tipy! Proč spíme už jsem četla a moc ji doporučuju ;)

      Vymazat
  3. Úžasně sepsané! Knihu jsem četla a vzala jsem si z ní opravdu skvělé poznatky. Hezky si to shrnula :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji! Já jsem si z knížky taky spoustu věcí vzala a teď se je snažím praktikovat :)

      Vymazat
  4. Tahle knížka na mě čeká, moc se na ní těším. A tímhle článkem jsi mě ještě víc namotivovala se do ní pustit co nejdřív :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mám velkou radost! Určitě nebudeš litovat :)

      Vymazat
  5. O knize slyším poprvé a popravdě bych si ji velice ráda přečetla :-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za tvůj komentář! <3

Popular Posts